Trouw organiseerde de tocht om lezers het echte verhaal achter Crooswijk te laten ontdekken. ‘Stel uw eigen vragen, check zelf de feiten en ontdek waarom de bewoners nog altijd Groos op Croos zijn’, luidde de advertentie. Veel twitteraars hekelden de stigmatiserende tekst ‘de armste wijk van Nederland.’ Bewoners vonden de advertentie bovendien overkomen alsof lezers van Trouw ze een dagje mochten bekijken, als aapjes in een kooi.

De twee oud-journalisten, Wouter Kurpershoek en Joël Batenburg, besloten de tocht daarom af te blazen. In een statement schrijven ze de bewoners van Crooswijk die met het initiatief meedoen te willen beschermen tegen de heftige en persoonlijke uitlatingen op social media. ‘Dit was een positief initiatief waarin ontmoetingen tussen mensen centraal stonden. Helaas mag het niet zo zijn.’

In 2016 kreeg Crooswijk (postcodegebied 3034) van het Sociaal en Cultureel Planbureau de status van armste wijk van het land.