De grootste blikvanger is het gebouw van Schmidt Zeevis, een monumentaal blauw schip. Het staat vlakbij de afslag van de A20 waar vroeger voetbalclub EDS zat. Schmidt verhuisde in 2015 van het Vasteland naar het buitengebied, veel nieuwe bedrijven kwamen er achteraan. Twaalfhonderd stuks zijn er momenteel. De grijze gebouwen zijn schoon en op de straten is weinig afval te bekennen. Hoe anders was dat vijf jaar geleden.

Cok Verkleij van Buitendijk Dagvers BV kwam in 1986 vanuit het ‘gezellige’ Kralingen naar industriegebied Spaanse Polder. ‘Echt een contrast. Het was zo slecht onderhouden, armoedig en niemand kende zijn of haar buurman.’ Een jaar of tien geleden knapte de gemeente de infrastructuur op. Verkleij: ‘Maar na vier maanden waren de medewerkers weer weg, toen het te veel geld bleek te kosten.’

Wout Gelderloos van de gemeente erkent dat er lang te weinig aandacht is besteed aan het industriegebied. ‘Het gebied ligt buiten de woonwijken. Daardoor waren er geen agenten en buurtbewoners die eerder aan de bel trokken.’ Maar volgens Verkleij was de gemeente ook simpelweg niet genoeg op de hoogte. ‘We hebben wel melding gemaakt van de problemen, maar ze namen het niet serieus.’

Drie jaar geleden kwam daarin verandering. ‘We hebben toen voortdurend op de poorten van het stadhuis geklopt en klachten ingediend’, zegt Verkleij, die lid is van ondernemersvereniging Spaanse Polder. ‘Uiteindelijk kwamen er delegaties kijken die ons serieus namen.’

Sindsdien werken de ondernemers en gemeente intensief samen om de ‘drugsbedrijven’ weg te krijgen. Tientallen panden zijn al gesloten en aan nieuwe eigenaars toegewezen. Gelderloos: ‘Vooral in garages was het probleem groot. We hebben geldbedragen gevonden van meer dan zes ton.’ De politie, douane, belastingdienst en justitie zetten zich nu gezamenlijk in en er is een kantoor van de gemeente in de Galateestraat. Een stadsmarinier is de tussenpersoon tussen burgemeester en ondernemers. En er zijn lampen geplaatst bij het ‘hoerenviaduct’ van de A20.

De partijen werken hard aan de toekomst. Gelderloos: ‘Het gebied ligt vlakbij de A20, A13 en A4. Daarom heeft het veel potentie. Maar aan de rand van de snelweg heeft Spaanse Polder nu nog een slechte uitstraling. Het is er wat leeg en richting Schiedam is de laagbouw afgebrand. We zoeken nu investeerders.’ En er zijn nog altijd twijfelachtige bedrijven in het gebied. Verkleij: ‘Het grof vuil is opgeruimd, maar er ligt nog altijd vuil onder de grond.’